احکام نماز،روزه وخمس مهاجرین وشیربها
1– اشخاصی که شغل آنان کارگری هستندو مسافت کاری آنان مشخص نیست واین کار همیشگی آنان می باشد و معلوم نیست که آیا بیشتر از ده روز خارج از حد ترخص است یا کمتر از ده روز یعنی در یک وقت چند روز متوالی کار می کنند و در یک وقت دیگر ممکن است چند روز دیگر بی کار بمانند یعنی بیشتر از ده روز چنین شخصی نسبت به نماز و روزه ماه مبارک رمضان چه حکمی دارد ؟
آیه الله سیستانی :اگر تعداد سفر های وی به طور متوسط در ماه به ده تا برسد نماز و روزه وی تمام است.
آیه الله خامنه ای :اگر در خلال هر ده روز حداقل یک بار برای شغل سفر انجام شود و این تردد شغلی دو .سه ماه ادامه داشته باشد، نماز در سفرهای شغلی غیر از سفر اول ودوم در مبدا مقصد ودر بین راه تمام وروزه صحیح است ودر سفرهای شخصی حکم مسافر را دارد و اگر ده روز یا بیشتر در یک محل اقامت شود در سفر او ل شغلی نماز شکسته وبعد ازآن تمام است .
آیه الله محقق کابلی :در فرض سوال نماز و روزه اش تمام است .
2-اشخاصی که شغل آنها فقط کارگری هستندو مسافت محل کارآنها هرروز ممکن است متفاوت از روز قبل باشد یا ممکن است ده یا بیست روز در یک مکان کار کنند وهمچنین حد هم مشخص نیست ممکن است که در یک وقت چند روز متوالی کار کنند و چند روز متوالی بیکار باشندیعنی از ده روز،چنین اشخاصی نسبت به نماز و روزه ماه رمضان چه وظیفه ای دارد ؟
آیه الله وحید خراسانی :اگر کمتر از حد ترخص شرعی کار گیرش بیاید تمام است و اگر در بیرون از حد ترخص شرعی کار گیرش بیاید نماز و روزه او شکسته است به ده روز هم نباید اعتنا کند .
آیه الله مکارم شیرازی :چنانچه در مجموع وبه طور متوسط هفته ای سه روز به مسافت شرعی سفر کنند نماز وروزه آنها در سفر تمام است،در غیر این صورت شکسته است .
آیه الله صافی گلپایگانی :در مورد سوال اشخاص مذکور با اختلاف شغل و حالاتی که دارند حکم نمازآنها از لحاظ قصرواتمام فرق می کند به طور کلی در هر موردی که بدانند ده روز در یک محل خواهدماند نماز تمام و روزه صحیح است و اگر یقین به ماندن ده روز نداشته باشند نماز شکسته و روزه صحیح نیست مگر آنکه دایم السفر محسوب شوند که در این صورت نیز نماز تمام و روزه صحیح است .
آیه الله جعفر سبحانی :هر گاه کار او کمتر از مسافت شرعی است نماز و روزه او تمام است و هر موقع که محل کار او در مسافت شرعی باشد یا بیشتر باشد مادامی که حالت کثرت سفر شرعی به خود نگیرد نماز شکسته است .
3- شخص کارگر که فاقد مسکن وفاقد وسایل مورد نیاز منزلی را که معمول مردم دارند می باشد اگر چنین شخصی هر سال از درآمد خود را کمتر از حد معمول خرج کند و مبلغی را برای مریضی های احتمالی با عدم بیمه خود و افراد تحت تکفلش و یا ضروریات دیگر مثل مسکن یا ازدواج فرزندانش در آینده پس انداز کند به این پول خمس تعلق می گیرد یا خیر؟
آیه الله وحید خراسانی :اگر سال بر آن بگذرد باید خمس آن را بدهد وبعد پس انداز کند.
آیه الله سیستانی :خمس ندارد
آیه الله خامنه ای:پس انداز سر سال خمسی، خمس داردهر چند برای تهیه ی ضروریات زندگی باشد مگر اینکه خرید و انجام ضروریات متوقف بر پس انداز باشد و بنا داشته باشد در آینده ای نزدیک صرف در این منظور بنماید و با پرداخت خمس نتواند این کار را انجام دهد و یا این که قبل از رسیدن سر سال خمسی پول را تبدیل به کالا نمائید .
آیه الله محقق کابلی :اگر سال برآن پول بگذرد خمس آن واجب است. .
آیه الله مکارم شیرازی :چنانچه سال خمسی بر آن بگذرد باید خمس آن پرداخت گردد ولی در صورتی که برای پرداخت خمس در زحمت باشید مجازید آن را به ذمه بگیرید و هر زمان توانستید بپردازید .
آیه الله صافی گلپایگانی : در صورتی که پول کنار گذاشته شده مسکن باشد که مورد نیاز فعل او باشد و طریق تهیه آن منحصر به این باشد خمس به آن تعلق نمی گیرد و اما کنار گذاشتن پول جهت بیماری های احتمالی و یا ازدواج فرزند و خرج های دیگر مانع از تعلق خمس نیست.
آیه الله جعفر سبحانی :هر گاه مبلغ مزبور را در تهیه جهیزیه مصرف کند خمس ندارد و یا برای تهیه مسکن که در مدت کوتاه تهیه خواهد کردآن نیز خمس ندارد و در بقیه موارد باید خمس آن را بپردازد
4-در بعضی از جوامع معمول است که پدر عروس مبلغی را از داماد می گیرد حکم این مبلغ از نظر حرام وحلال بودن تحت عناوین ذیل چیست ؟
الف- شیربها با رضایت وعدم رضایت داما د؟
ب –تهیه جهیزیه وتمام آن مبلغ را جهیزیه بخرد با رضایت و عدم رضایت داماد ؟
ج –تهیه جهیزیه و تمام آن مبلغ را جهیزیه نخرد با رضایت و عدم رضایت داماد ؟
آیه الله وحید خراسانی :با توافق اشکال ندارد.
آیه الله سیستانی :با رضایت مانعی ندارد و اگر تحت یک قرار داد شرعی باشد هم مانعی ندارد مثل این که پول را می دهد تا مادر رضایت دختر را جلب کند .
آیه الله خامنه ای :اگر ز وج با پرداخت شیر بها راضی نباشد لکن به خاطر ازدواج مجبور به پرداخت آن باشد زیرا بدون آن اولیا دختر مانع از انجام عقد می شوند گرفتن آن جایز نیست و در صورت رضایت زوج مانعی ندارد.
آیه الله محقق کابلی :در صورت عدم رضایت داماد تصرف درآن پول جایز نیست .